Vergi mükelleflerini ilgilendiren e-Tebligat düzenlemesinde başvuru takvimi netleşti.
Sisteme dahil olması gerektiği halde henüz işlemlerini tamamlamayan kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek usulde vergilendirilen belirli gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketlerin 30 Kasım 2026'ya kadar başvuru yapması gerekiyor. Elektronik tebligatlar ise sisteme ulaştığı tarihi izleyen 5'inci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacak.
Hazine ve Maliye Bakanlığının hazırladığı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yeni düzenlemeyle e-Tebligat sisteminin kapsamı, başvuru süreleri ve sistemden çıkış şartları yeniden belirlendi.
Özellikle sisteme girmesi zorunlu olduğu halde henüz başvurusunu yapmayan mükellefler açısından 30 Kasım tarihi önem taşıyor.
e-Tebligat Zorunluluğu Kimleri Kapsıyor?
Düzenlemeye göre kurumlar vergisi mükelleflerinin e-Tebligat sistemine dahil olması gerekiyor.
Bunun yanında ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketler de zorunluluk kapsamında bulunuyor.
ÖTV Kanunu'na ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği bulunmayan teşekküller de belirlenen şartlar doğrultusunda sisteme dahil olacak.
11 Ekim'den önce e-Tebligat sistemine dahil olması gerektiği halde henüz sisteme girmeyen kapsamdaki mükellefler için son gün 30 Kasım 2026 olacak.
Bu tarihten sonra mükellefiyet tesis ettiren ve e-Tebligat zorunluluğu bulunan mükelleflerin ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içerisinde sisteme dahil olması gerekiyor.
ÖTV kapsamındaki kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adına tescil yapılacak kişilerin de kayıt veya tescil işlemi tamamlanmadan önce e-Tebligat sistemine girmesi zorunlu olacak.
1 Temmuz'dan önce ilgili düzenleme kapsamında sisteme dahil olanların yeniden başvuru yapmasına ise gerek bulunmuyor. Bu kişiler mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle sistemi kullanmaya devam edebilecek.
Başvurular Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirilebileceği gibi uygun bildirim formuyla ilgili vergi dairesine de yapılabilecek.
e-Tebligatı Görmemek Süreyi Durdurmayacak
Yeni düzenlemede mükelleflerin özellikle dikkat etmesi gereken noktalardan biri tebligatın ne zaman yapılmış sayılacağı.
Elektronik imzayla imzalanan belgeler e-Tebligat sistemi üzerinden mükellefe gönderilecek. Tebligatlara Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet Kapısı üzerinden ulaşılabilecek.
Elektronik imzalı tebliğ evrakı, sisteme ulaştığı tarihi izleyen 5'inci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacak.
Mükellefler kendilerine yeni bir e-Tebligat geldiğinde SMS veya e-posta ile bilgilendirme yapılmasını talep edebilecek.
Ancak önemli bir ayrıntı var: Herhangi bir nedenle SMS veya e-posta bilgilendirmesinin yapılamaması, e-Tebligatın geçerliliğini veya tebliğ süresini etkilemeyecek.
Düzenlemeyle sistemden çıkış şartları da yeniden belirlendi.
Tüzel kişilerin ilgili sicil kayıtlarının silinmesi, gerçek kişilerin ölümü veya gaipliğine karar verilmesi gibi durumlarda sistemden çıkış yapılabilecek.
65 yaşını dolduran kişiler de, e-Tebligat sistemine dahil olmayı zorunlu kılan başka bir durum bulunmaması şartıyla başvuru yaparak sistemden çıkabilecek.
Kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti nedeniyle sistemin kullanılamadığı durumlara ilişkin geçici çıkış hükümleri de düzenlemede yer aldı.
Mükelleflerin sisteme ilişkin bildirimlerini zamanında, eksiksiz ve doğru yapması; bilgilerindeki değişiklikleri vergi dairesine bildirmesi ve kullanıcı kodu ile şifresini koruması gerekiyor.
Yükümlülüklere uyulmaması halinde ise ilgili kanunda yer alan ceza hükümleri uygulanabilecek.




